پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

روز اول جنگ نیروی هوایی با حمله گسترده بیش از 140 فروندی از هوا و در سه ماهه اول نیروی دریایی با از بین بردن نیروی دریایی بعثی از دریا کمر دشمن را شکستند و در همان روزهای نخست نیروی زمینی با کمک مردم در زمین و نیروی هوایی در هوا جلوی دشمن را سد کردند وگرنه دشمن یک هفته‌ای می خواست در تهران باشد. ارتش سال اول جنگ وظیفه اش را بخوبی انجام داد. اما باید دید سال آخر جنگ چرا ایستادگی اول جنگ نبود و ....

امیر ولیوند:

فتح سوسنگرد از حماسه‌های ماندگار ارتش است

فرمانده دانشگاه دافوس گفت: فتح سوسنگرد یکی از حماسه‌های ماندگار و برگ زرینی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر حسین ولیوند زمانی فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در همایش بررسی سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ با محوریت عملیات آزادسازی سوسنگرد، گفت: فتح سوسنگرد یکی از حماسه‌های ماندگار و برگ زرینی از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

ولیوند ضمن گرامیداشت و خاطره تمام شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به ویژه شهدای عملیات آزادسازی سوسنگرد، اظهار داشت: در طول دفاع مقدس سلسله عملیات‌های مهمی همچون طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و ... صورت گرفته که به آنها از زوایای گوناگون پرداخته شده، اما سلسله عملیات‌های صورت گرفته در سال اول جنگ مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته می‌شود که ما در این همایش درصدد هستیم تا به اینگونه عملیاتها و نقش و تاثیر آنان بر روند جنگ تحمیلی بپردازیم.

فرمانده دافوس در ادامه با طرح این سوال که چه کسانی و چه گروه‌هایی در روزهای نخست جنگ جلوی پیشروی دشمن را گرفتند، افزود: اگر پیشروی دشمن در روزهای نخست توسط رزمندگان اسلام گرفته نمی‌شد و اگر خوزستان و اهواز درپی تصرف سوسنگرد به اشغال دشمن در می‌آمد، معلوم نبود سرنوشت جنگ به کجا کشیده می‌شد.

ولی‌وند سپس راهبرد توقف و تثبیت را دو راهبرد رزمندگان اسلام برای مقابله با دشمن در روز های نخست جنگ عنوان و تصریح کرد: رزمندگان اسلام با این دو راهبرد دشمن را در وضعیتی قرار دادند که چشم انداز جنگ را برایشان در ابهام قرار داد فلذا آنان را درهمان مراحل اولیه وادار به درخواست آتش کرد.

وی در پایان هدف از برگزاری همایش تحلیل عملیات آزادسازی سوسنگرد را آشنائی هرچه بهتر جامعه با دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام عنوان و خاطرنشان کرد: در رابطه با سال اول جنگ این دانشگاه مقالات و کتابهای خوبی تالیف و یا در دست نگارش دارد.


ارسال شده در تاریخ : 27 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , ارتش, ن, :: 8:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

زمانه عجیبی است !
برخی مردمان امام گذشته را عاشقند،نه امام حاضر را !
میدانی چرا ؟!
امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر میکنند،
اما امام حاضر را باید فرمان ببرند.
و کوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند...


ارسال شده در تاریخ : 20 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , رهبری, ولایت, :: 8:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

افسران - یا لیتنی کنت معکم ...
افسران - یا لیتنی کنت معکم ...
   
   

 

کرب و بلا ای کاش من مسافرت بودم ...


ارسال شده در تاریخ : 22 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , پیاده روی اربعین, :: 8:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

افسران - طبیب دلها

ای رفیقان که سوی شهر حسین در سفرید
این دل غمزده و زار مرا هم ببرید
زیر یک پرچم و بیرق همگی سینه زدیم
شرط و انصاف نبوده که شما ها بپرید
فکر این مساله بدجور خرابم کرده
که چرا شاه کرامت دل من را نخرید
من شنیدم که در این خانه بد و خوب یکیست
ولی فهمیده ام انگار شما خوب ترید
و ببالید به خود چون که رسیدید حرم
بین خوبان زمان از همه خوبان به سرید
به مقام علی اکبر که رسیدید مرا یاد کنید
جان زینب به سوی مقتل ارباب نرید
یک نصیحت کنم و از همگی ذکر دعا
مدیونید از آن شهر کفن ها بخرید


ارسال شده در تاریخ : 19 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , امام حسن(ع), :: 8:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

افسران - کوچکترین مهمانداران حسینی

 

با وجود فقر ...


ارسال شده در تاریخ : 23 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , امام حسین(ع), :: 8:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

در واکنش به اظهارات کلینتون مطرح شد؛‌
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اظهارات وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در حسرت خوردن نقش بیشترش در فتنه 88 واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،هیلاری کلینتون وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در جلسه یک ساعته پرسش و پاسخ با "حییم سابان" رئیس مرکز سابان گفت: آرزو داشتم در طول تحولات پس از انتخابات 2009 در ایران ( انتخابات سال 88)، صریح‌تر صحبت کرده بودم و ای کاش دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بیش از این در سال 2009 از این تحولات حمایت می‌کرد.

 
 

ارسال شده در تاریخ : 14 آذر 1393برچسب:, :: 21:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی

جو بایدن در نشست صهیونیستی سابان:
معاون رئیس جمهوری آمریکا طی اظهاراتی در نشست سابان از کنگره این کشور خواست تا برای توافق با ایران دست دولت اوباما را باز بگذارد.
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از سایت اندیشکده بروکینگز؛ "جو بایدن" روز شنبه طی اظهاراتی در نشست سابان گفت اجازه نمی‎دهیم ایران به سلاح هسته‎ای دست پیدا کند‎. 

بایدن در نشست سابان اندیشکده بروکینگز گفت اختلافات آمریکا و اسرائیل ، راهبردی نیست. ما با اسرائیل ، در هدف اشتراک نظر داریم، اما ممکن است در تاکتیک و روش اختلاف داشته باشیم. 

ارسال شده در تاریخ : 14 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان ,, :: 21:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی

امیر دریادار سیاری:
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی ارتش گفت: گستره رزمایش امسال نسبت به قبل بیشتر بوده و زمانی که آن را اعلام می‌کنیم، یگان‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای باید این منطقه را ترک کنند.
به گزارش نورنيوز؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ، در حاشیه افتتاح 4 دستاورد این نیرو که در منطقه دوم دریایی بوشهر برگزار شد، با اشاره به ارتقا و تعمیر سیستم رانش شناورها اظهار داشت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و امروز موتور این شناورها بازسازی و اورهال شده و نتیجه آن را در سرعت و قدرت بیشتر شناورها مشاهده کردیم.

وی اظهار داشت: توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش در نوسازی و تجهیز ناوگان دریایی در آب‌های آزاد بین‌المللی از جمله خلیج عدن و شمال اقیانوس هند به نمایش درآمده و امروز دنیا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران از چه توانمندی بالایی در حوزه دریایی برخوردار است.

سیاری برای نمونه به ناو موشک‌انداز شهید دریابان بایندور اشاره کرد و گفت: ‌این ناو 4 ماه در شمال اقیانوس هند دریانوردی کرد که نشان دهنده توانمندی بالای آن است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این نیرو در برابر هر تهدیدی در هر کجا که لازم باشد، حاضر خواهد شد،‌گفت: به کشورهای منطقه می‌گوییم که توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای هیچ کدام از آنها تهدید نیست و ما به دنبال برقراری امنیت و حفظ ثبات در منطقه هستیم و معتقدیم که این امنیت و ثبات بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به حضور ناوگروه‌های متعدد نداجا در آب‌های آزاد از جمله شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، اقیانوس آرام، کانال سوئز، دریای سرخ و مدیترانه اظهار داشت: ما گام‌های بلندی در آب‌های آزاد خواهیم برداشت و به دنبال دور زدن آفریقا و ورود به اقیانوس اطلس و رسیدن به آب‌های دورتر هستیم.

سیاری همچنین به رزمایش دریایی ولایت 93 اشاره کرد وگفت: در این رزمایش که اوایل دی‌ماه برگزار می‌شود جدیدترین تسلیحات و تاکتیک‌ها و یگان‌های سطحی، زیرسطحی،‌ موشکی و موشک‌های ساحل به دریا به کار گرفته می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه این رزمایش در منطقه شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه برگزار خواهد شد،‌ گفت: گستره محدوده رزمایش امسال نسبت به قبل بیشتر بوده و زمانی که آن را اعلام می‌کنیم یگان‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای باید این منطقه را ترک کنند.


ارسال شده در تاریخ : 17 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , ارتش, نیروی دریایی, :: 21:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی


ارسال شده در تاریخ : 16 آذر 1393برچسب:, :: 21:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 


ارسال شده در تاریخ : 16 آذر 1393برچسب:, :: 20:52 :: توسط : محمد مهدی محسنی


ارسال شده در تاریخ : 16 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , حدیث, :: 20:52 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 


ارسال شده در تاریخ : 16 آذر 1393برچسب:, :: 20:52 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 


ارسال شده در تاریخ : 15 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان ,, :: 20:52 :: توسط : محمد مهدی محسنی

سیاست نفتی ریاض روی ستون فشار بر مسکو و تهران قرار گرفته و در این سیاست، علاوه بر منافع استراتژیک سعودی‌ها، منافع آمریکایی نیز نهفته است. ریاض اکنون اقتصاد خود را سپربلای سیاست خارجی‌اش کرده تا مأموریت اربابان خود را به انجام برساند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ بنا بر اعلام سازمان نفت اوپک در روز پنجشنبه ۶ آذر  93 (۲۷ نوامبر) سقف تولید نفت این سازمان تغییر نخواهد کرد و با وجود پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا و کاهش قیمت نفت، در سطح روزانه ۳۰ میلیون بشکه باقی می‌ماند.
 
پس از انتشار این خبر قیمت نفت برنت با شش دلار کاهش، به بشکه‌ای ۷۱.۲۵ دلار و نفت آمریکا با پنج دلار کاهش به 68 دلار رسید. در ادامه نیز روز شنبه 8 آذر (29 نوامبر) با ۲ دلار و ۹۰ سنت کاهش به مرز ۷۰ دلار سقوط کرد و این کمترین میزان در چهار سال اخیر بود.

ارسال شده در تاریخ : 10 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , عربستان, وهابیت, :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 مشرق- امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: نابودی مردم در سه چیز است:

1- کبر و بزرگ‌نمائی 2- افزون خواهی بسیار 3- حسد و رشک بردن.

کبر و بزرگ‌نمائی که به وسیله آن دین نابود می‌گردد و به واسطه آن شیطان ملعون رانده درگاه خدا شد.
حرص که به خاطر آن آدم از بهشت خارج شد.
و رشک که سررشته همه بدی‌ها است و به واسطه آن قابیل هابیل را کشت.

متن حدیث:

قال امام المجتبی علیه السلام: هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس.الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل.

ارسال شده در تاریخ : 8 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , امام حسن(ع), :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آیت الله حاج شیخ حسنعلی نخودکی می‌فرماید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد.

 به گزارش مشرق، مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:

اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد. فرزندم بدان که در تمام عمرم تنها یک بار نماز صبحم قضا شد، پسر بچه ای داشتم که شب آن روز فوت شد. سحرگاه در عالم رویا به من گفتند که این مصیبت به علت فوت آن نماز صبح به تو وارد آمد. اکنون اگر یک شب ، نماز شبی از من فوت شود، صبح آن شب انتظار بلایی را می کشم که به من نازل شود.

سپس حاج شیخ حسنعلی می افزاید: «پسرم تو را سفارش می کنم که نمازت را اول وقت بخوان و از نماز شب تا آن جا که می توانی غفلت نکن.»

برای این که جهت اقامه نماز صبح خواب نمانید، قبل از خوابیدن آخرین آیه سوره کهف را بخوانید:

 بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً

منبع: سبطین
 
  
 

ارسال شده در تاریخ : 1 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , , :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی


واشنگتن پست: ایران تسلیم نمی‌شود چون رهبری  انقلابی دارد

رهبر عالی ایران جمله مشهوری دارد که موجب می‌شود ایران تسلیم فشار تحریم‌ها نشود.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به قلم دیو ایگناتیوس نوشت: هر دو طرف مذاکرات معتقدند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است؛ با این التزام که گفت‌وگوها هم جریان عادی خود را طی ‌کند.

واشنگتن پست نوشت: عرصه‌هایی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی مشغول کار کردن بر روی آنها هستند شامل تعداد سانتریفیوژها، ابعاد انبار اورانیوم، مدت زمان اعتبار توافق و راستی‌آزمایی است. این شرایط ظاهرا به نفع غرب است. تحریم‌ها به قوت خود باقی است و قیمت نفت هم پایین است. درآمدهای ایران بسیار فشرده شده است و این در حالی است که ایران همزمان مشغول جنگیدن در دو جبهه عراق و سوریه است.

در پایان این تحلیل آمده است: اگر فشارهای اقتصادی می‌توانست همه تاثیرش را برجای گذارد، ایران حاضر به توافق می‌شد. اما رهبر عالی ایران عبارت مشهوری دارد که گفته است: «من انقلابی‌ام؛ دیپلمات نیستم». این مانع از تن دادن به فشار غرب است.

در همین حال، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در یادداشتی نوشت: تیم مذاکره‌کننده ایران هرگز بدون تایید رهبر این کشور حاضر به تمدید مذاکرات نمی‌شد. او حرف آخر را در سیاست‌های حکومتی می‌زند. آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات حمایت می‌کند اما در عین حال نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن بدبین است و همواره بر غرور ملی ایرانیان تاکید دارد. او می‌گوید؛ دشمنان نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند و ایران مقابل زورگویی‌های غرب ایستاده است.


ارسال شده در تاریخ : 4 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , توافق هسته ای, :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

طنز و کاریکاتور > کاریکاتور - در حاشیه افزایش قیمت نان.
 

‌


ارسال شده در تاریخ : 5 آذر 1393برچسب:, :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

امیر سرتیپ پوردستان در شهرک شهید توفیقیان:
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: باید در عرصه‌های مدیریت بحران وارد شویم و در هیچ نیرویی مثل نیروی زمینی افراد متدین، پا در رکاب، آماده و خطرپذیر وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمین ارتش در مراسم رزمایش سراسری مقابله با بلیات که در شهرک شهید توفیقیان برگزار شد، اظهار داشت: باید در عرصه‌های مدیریت بحران وارد شویم و در هیچ نیرویی مثل نیروی زمینی افراد متدین، پا در رکاب، آماده و خطرپذیر وجود ندارد. 
 
وی افزود: نیروی زمینی ظرفیت عظیم بالگردی و نیروی انسانی دارد و می‌تواند در حوادث و در مقابله با بلایای غیر مترقبه نقش‌آفرینی کند و باید طرح‌ریزی مشترک در این زمینه باشد و احساس مسئولیت کنیم و می‌توانیم با 7، 8 یگانی که در پرندک ایجاد شده و یگان‌های دیگر انجام وظیفه کنیم. 
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اهمیت تجهیز بالگردها به آب‌پاش و استفاده از آن در مواقع بحران تصریح کرد: باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنیم و امروز باید گردان‌های طرح بلیات آماده باشند و آمادگی در این خصوص بسیار راهگشاست. 
 
امیر پوردستان با اشاره به اهمیت مسئولیت‌پذیری همه ارگان‌ها در مقابله با بلیات اضافه کرد: باید با یک ساماندهی و سازماندهی کامل وارد عمل شویم. 
 
وی در پایان با اشاره به اهمیت این روزها به‌عنوان روزی که کاروان کربلا به شام رسید و در خرابه‌های شام ساکن شد، تصریح کرد: دو جمله مهم حضرت زینب (س) درباره اینکه خدایا این قربانی را از اهل بیت من بپذیر و در مقابل ابن زیاد گفت ما با شناخت وارد شدیم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. 

ارسال شده در تاریخ : 10 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , ارتش, , :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

امیر پوردستان در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:
فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره اینکه کدام‌یک از پایگاه‌های اینجلیک‌، العدید و شیخ سالم در اطراف ما خطرات و تهدید‌ات بیشتری دارند، گفت: همه‌ پایگاه‌ها و نیروهایی که در اطراف ما هستند برای ما حائز اهمیت بوده و آن‌ها را رصد می‌کنیم و اگر خارج از مسیر عادی کاری انجام دهند متناسب با آن، مقابله لازم خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رزمایش سراسری مقابله با بلیات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای مقابله با بحران در کشور و در شهر تهران 87 گردان آماده انجام عملیات هستند. 
 
وی ادامه داد: پتانسیل‌های بالایی در نیروی زمینی وجود دارد و برای مقابله با بحران اقدامات لازم انجام شده و 87 گردان پیش‌بینی شده تا اگر اتفاقی در سطح شهر و یا کشور افتاد اقدامات انجام شود و این رزمایش سراسری نمونه‌ای است که در آینده  اقدامات بیشتری انجام شود. 

رزمایش بزرگ محمد رسول الله در نیمه اول دی ماه برگزار می‌شود/ همه پایگاه‌ها و نیروهای بیگانه را رصد می‌کنیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: رزمایش بزرگ محمد رسول الله در نیمه اول دی ماه در منطقه جنوب شرق به مورد اجرا خواهد گذاشته شد و دو شیوه تاکتیکی را استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما با دشمنی روبرو هستیم که از شیوه‌های ناهمطراز و جنگ نیابتی استفاده می‌کند و بخشی از تاکتیک ما مبارزه با شیوه ناهمطراز و بخشی مقابله با جنگ نیابتی‌ است در این خصوص تاکتیک‌هایی را تعریف کردیم. 
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به نحوه اجرای رزمایش به صورت تمرینی صحرایی و گلوله جنگی‌ اضافه کرد: این رزمایش مطابق با برنامه‌ریزی رزمایش‌های قبلی بوده است و تقویت ستاد‌ها و فرماندهی‌ها در اولویت می‌باشد که می‌تواند به عنوان یک رزمایش جدید قابلیت نیروی زمینی را در نبرد ناهمطراز افزایش دهد. 
 
امیر پوردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره اینکه کدام یک از پایگاه‌های اینجلیک‌، العدید و شیخ سالم در اطراف ما  خطرات و تهدید‌ات بیشتری دارند و واکنش نیروی زمینی ارتش به این تهدیدات چه خواهد بود خاطرنشان کرد: همه‌ پایگاه‌ها و نیروهایی که در اطراف ما هستند برای ما حائز اهمیت بوده و آن‌ها را رصد می‌کنیم و اگر خارج از مسیر عادی کاری انجام دهند متناسب با آن، مقابله لازم خواهیم کرد. 

انتهای پیام/

ارسال شده در تاریخ : 11 آذر 1393برچسب:پاتوق جوانان , ارتش, نیروی زمینی, :: 22:16 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی